tirsdag 22. januar 2019

ISLAM



Arbeidskrav 7; åpent innhold.


Dette er et tenkt tverrfaglig undervisningsopplegg i KRLE og engelsk for 10. trinn med utgangspunkt i temaet ISLAM.

Overordnet mål er at elevene:

- skal få en god introduksjon om hva Islam er.
- kunne forklare hva som er essensen i religionen.
. kunne forklare opprinnelsen til islam i grove trekk.
- kunne forklare forskjellen mellom sunni og shia islam.
- Kunne si noe om mangfoldet vi finner blant muslimer i Norge
- kunne hente ut og bruke faktastoff på engelsk i arbeidet med et opplegg i KRLE.


Introduksjon til temaet:






Dette er en video av høy kvalitet som gir et kort og oversiktlig riss av religionene. Den er av høy kvalitet, og god visuelt.




Livet til Muhammed og opprinnelsen til Islam:




Dette er en mer krevende film. Den er et opptak av en presentasjon, men engelsken er god og skal være mulig å forstå for elever 10. klasse.





Forskjellen mellom sunni og shia.




Dette er en kort og informativ film som forklarer kort om bakgrunnen, og påstår at makt er drivkraften bak splittelsen, og ikke det religiøse utgangspunktet. Denne er nok i overkant overfladisk, men formen passer godt etter den forrige filmen.


Hvordan er det å være muslim i Norge?

Jeg er muslim


Dette er en film laget av NDLA. Den viser noe av det mangfoldet blant muslimer i Norge, og viser hvordan religionene kommer til uttrykk i vår kultur.


Oppsummering: 

Repetisjon av islams historie

Til slutt er denne ressursen en fin oppsummering og repetisjon på norsk for å sikre at alle har fått med seg det viktigste.



Denne testen er egentlig laget for elever på videregående skole, men er såpass enkel at den kan brukes på 10.trinn.

Test deg selv


Jeg mener at innholdet i disse åpne ressursene dekke store deler av kompetansekravene for KRLE på 10. trinn. Å lage et opplegg på denne måten frigjør tid jeg kan bruke til å følge opp enekltelever som trenger et mer forenklet eller tilpasset opplegg. Linkene fra NDLA ville jeg gjerne lagt inn på samme måte som Youtube-filmene, men dette lot seg av en eller annen grunn ikke gjøre.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar