lørdag 9. juni 2018

Eksempel på et tenkt digitalt vurderingsopplegg i KRLE.



Dette er et opplegg som ikke er gjennomført, men som jeg planlegger å  gjennomføre i en eller annen form i løpet av neste skoleår.
Tema er Etikk og filosofi i 10. klasse, og vi har satt av 4 økter på 45 minutt.

Opplegget tar utgangspunkt i kompetansemålene:

  • presentere noen betydningsfulle filosofer og diskutere deres ideer
  • gjøre rede for begrepene etikk og moral og bruke etisk analyse med utgangspunkt i grunnleggende etiske tenkemåter.
  • gjøre rede for begrepene etikk og moral og bruke etisk analyse med utgangspunkt i grunnleggende etiske tenkemåter

Klassen bruker Onenote, og vi har laget et læringsløp i Innholdsbiblioteket som elevene tar utgangspunkt i. Opplegget starter med en førtest vi har laget i Forms. Her kan vi lage flervalgsoppgaver som:

  • Hva er etikk? 
  • Hva er Sokrates mest kjent for?
  • Hva er en etisk modell? 
  • Hva er pliktetikk?
  • Hvem brukte begrepet kategorisk imperativ?
Case:
Du kjører på en vei i 80 km/t. Det er veldig glatt og du har ikke mulighet til å bråstoppe. Plutselig hopper en gutt  på 6 år ut i veien. Din eneste mulighet er å vri bilen inn på en rasteplass. Problemet er at der står fem gamle damer og studere de nye rullatorene de har fått.

Hva velger du? Hvorfor?

Gjennomføring: 
Forms lager vi i Office 365 og limer inn linken i Onenote.
Med noen tilpasninger kunne vi gjort denne første oppgaven som en Kahoot eller i Mentimeter. Ulempen da er at vi ikke ser hvem som har svart hva.

Deretter gjennomfører vi læringsløpet. Vi linker inn starten av filmen Sofies verden, og kobler filmen på utvalgt fagstoff om etikk og etisk tenkning. Deretter jobber vi i grupper der vi diskuterer casen i førtesten. 
Hvorfor tenker vi som vi gjør? Denne kan vi gjøre i Mentimeter slik at vi visuelt får se hvordan klassen som helhet tenker. Vi bruker også Mentimeter for å bli enige om hvordan man tenker plikt-, dyd-, og konsekvensetisk rundt problemstillingen.  Her kan vi også bruke samarbeidsområdet i Onenote.

Til slutt er vi klar med en retest i Forms. Elevene får de samme oppgavene, men må samtidig gi en tilbakemelding på egen innsats i form av gradering 1-5.
Fordelen med denne måten å jobbe på, er at elevene får mulighet til å vise forkunnskapen sin , event mangel på forkunnskap før vi starter.   Film som medium kommuniserer godt med elevene, og Sofies verden stiller mange spørsmål kan vekke interessen for teamet. Casen pleier å engasjere. Når de først har tatt stilling til utfordringen uten noe særlig med forkunnskap, kan det bli en spennende erfaringer å måtte bruke modeller og filosofiske tanker når de etter hvert skal begrunne sitt eget standpunkt.Dette er også et eksempel på klassen som et praksisfellesskap der det foregår forhandlinger mellom de ulike subjektene. Dette er en god innfallsvinkel basert på sosiokulturell læringsteori.  

Ettertesten vil avstemme prosessen de har vært i, og om de har endret synspunkt i casen. Vi kan lage mange ulike caser for å gjøre stoffet enda mer relevant for elevene. Ettertesten gir også meg som lærer en umiddelbar respons på progresjonene i temaet. Jeg kan kommentere direkte i Onenote, og eventuelt gi nye oppgaver til de elevene som har oppnådd målene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar